"Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie" - udział w akcji społecznej
30.10.2024
Szkolenie dotyczące bezpiecznej pracy w gospodarstwie rolnym dla kl. I TMRiA
29.10.2024
Godzina dla Twojej miejscowosci - udział w akcji Stowarzyszenia Polites
27.10.2024
Zmiana terminu VII zjazdu słuchaczy I i III sem. KKZ Rolnik
26.10.2024
Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych
2 Edycja Konkursu „Poznaj moje hobby”
25.10.2024
Scenariusz lekcji matematyki
Nauczyciel: Magdalena Olszewska
Klasa: 1 ele (szkoła branżowa I stopnia)
Temat: Kalorie się liczy
Cel ogólny:- obliczenia praktyczne- rozwijanie kompetencji kluczowych- kształtowanie umiejętności miękkich- edukacja prozdrowotna
Cele szczegółowe:- obliczanie wartości kalorycznych posiłków- dodawanie, mnożenie, proporcje - działania pamięciowe i pisemne- Obliczenia związane z czasem
Rozwijane kompetencje kluczowe:- porozumiewanie się w języku ojczystym- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne- kompetencje informatyczne- umiejetność uczenia się- kompetencje społeczne i obywatelskie- inicjatywność i przedsiębiorczość
Kształtowane umiejętności miękkie:- spostrzegawczość- uważność- umiejętność pracy w zespole- komunikatywność- kreatywność- zarządzanie czasem
Metody:- pogadanka (wstęp)- metoda aktywizująca: praca w grupach (część właściwa lekcji)- burza mózgów (podsumowanie zajęć)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, tablica tradycyjna, podręcznik, tabela kaloryczna z restauracji McDonald’s
Przebieg zajęć:
0. Przygotowanie sali przed lekcją
Na tablicy interaktywnej ustawiony jest fragment skeczu „biegi” kabaretu Paranienormalni dotyczący kaloryczności pączka. Ławki przygotowane są do pracy w grupach czteroosobowych.
I. Część wprowadzająca
Nauczyciel wita młodzież. Prosi uczniów o zajęcie miejsc przy stolikach czteroosobowych - w tym czasie sprawdza obecność. Pyta o zdanie odnośnie kabaretów - czy młodzież je lubi? Czy zna tą konkretną formację. Po krótkim wstępnie odnośnie fabuły całego skeczu - wspólnie oglądają fragment dotyczący pączków. Na podsumowanie pytania: czym będziemy się dziś zajmować? Co będziemy liczyć?
II. Część właściwa lekcji
Każda grupa dostaje skserowaną tabele kaloryczności z restauracji McDonald’s. Ma też przygotować podręcznik z tematem „Kalorie się liczy”, gdzie przedstawiony jest przykładowy dzienny jadłospis dla nastolatka. Na tablicy interaktywnej dostępna jest strona www.tabelekalorii.pl. Zadania grup na tą część lekcji:1. Samodzielne ułożenie dziennego menu (cztery posiłki - śniadanie, obiad, podwieczorek/przekąska, kolacja) z produktów dostępnych w McDonaldzie2. Przeliczenie kaloryczności każdego posiłku osobno i łącznej sumy dziennej.3. Przeliczenie kaloryczności każdego posiłku z menu z podręcznika i łącznej sumy dziennej.4. Porównanie kaloryczności obu jadłospisów.5. Przeliczenie „zjedzonych” kilokalorii na godziny biegu ( 1h biegania spala średnio 350kcal) dla obu jadłospisów.W czasie pracy grupy mogą korzystać w tabeli kalorii na tablicy, nie mogą korzystać z telefonów ani kalkulatorów. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy upewniając się jaki jest podział pracy członków zespołu - czy dzielą się posiłkami, czy jadłospisami; kto jest liderem, kto zapisuje propozycje i obliczenia grupy, czy polecenia są jasne, czy grupa widzi upływający czas. Jeśli padają pytania odnośnie obliczeń - naprowadza pytaniami pomocniczymi na właściwe podejście.
III. Podsumowanie
Grupy prezentują efekty pracy - ile kalorii ma ich menu z produktów McDonalds? Czy to porównywalna ilość do menu zbilansowanego? Jak długo trzeba by biegać, żeby to spalić? Czy coś ich zaskoczyło w czasie pracy? Co sprawiło największą przyjemność, a co kłopot?