"Ja nie widzę Ciebie, Ty zobacz mnie" - udział w akcji społecznej
30.10.2024
Szkolenie dotyczące bezpiecznej pracy w gospodarstwie rolnym dla kl. I TMRiA
29.10.2024
Godzina dla Twojej miejscowosci - udział w akcji Stowarzyszenia Polites
27.10.2024
Zmiana terminu VII zjazdu słuchaczy I i III sem. KKZ Rolnik
26.10.2024
Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych
2 Edycja Konkursu „Poznaj moje hobby”
25.10.2024
Nauczyciel: Magdalena Olszewska
Klasa: 1 mps (szkoła branżowa I stopnia)
Temat: Escape room - lekcja powtórzeniowa
Cel ogólny:
- powtórzenie umiejętności nabytych w pierwszym półroczu- rozwijanie kompetencji kluczowych- kształtowanie umiejętności miękkich
Cele szczegółowe:
- obliczanie potęg i pierwiastków- własności liczb naturalnych - rozpoznawanie liczb pierwszych i złożonych- rozwiązywanie równań- obliczenia procentowe - obliczanie procentu danej liczby
Rozwijane kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne- kompetencje informatyczne- umiejetność uczenia się- kompetencje społeczne i obywatelskie- inicjatywność i przedsiębiorczość
Kształtowane umiejętności miękkie:
- spostrzegawczość- uważność- umiejetność pracy w zespole- komunikatywność- kreatywność- zarządzanie czasem
Metody:
- wykład (wstęp - omówienie reguł)- metoda aktywizującą: escape room (część właściwa lekcji)- burza mózgów (podsumowanie zajęć)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, tablica tradycyjna, telefon z dostępem do Internetu, kłódki szyfrowane, skrzynka narzędziowa, latarka uv, nożyczki, plastikowa butelka
Przebieg zajęć:
0. Przygotowanie sali przed lekcją
Na tablicy interaktywnej uruchomiony jest minutki odliczający 30min. Na tablicy tradycyjnej narysowany jest klucz do szyfru harcerskiego. Koperty z zadaniami „ukryte są” w sali na widoku, a na pierwszej ławce leżą: nożyczkizablokowane kłódką szyfrującą, plastikowa butelka z tajną wiadomością zaklejona mocną taśmą izolacyjną, skrzynka narzędziowa zamknięta kłódką szyfrującą, latarka uv.
I. Część wprowadzająca
Nauczyciel wita młodzież przed zamkniętą salą. Prosi uczniów o ustawienie się w dwuszeregu - w tym czasie sprawdza obecność. Przedstawia zasady obowiązujące w trakcie gry:
1. Nie należy używać siły.2. Wszystkie wskazówki są na widoku.3. Czas na rozwiązanie wszystkich zadań to 30min.4. Biurko nauczyciela jest miejscem wyłączonym z gry.5. Wszelkie przydatne przedmioty znajdują się na pierwszej ławce.6. Stawiajcie na współpracę.
Następnie dzieli młodzież na dwie grupy zgodnie z ich naturalnym ustawieniem - rząd pierwszy i drugi. Każda grupa dostaje zadanie dla siebie: pierwsza - nożyczki, druga - skrzynkę.
II. Część właściwa lekcji
Każda grupa szuka kopert oznakowanych nożyczkami bądź skrzynką. W środku znajdują się zadania, których rozwiązania tworzą szyfr do odpowiedniej kłódki.
Zadanie 1: puzzle z dodatkowym elementem - liczby naturalneZadanie 2: szyfr harcerski - potęgiZadanie 3: tangram - równaniaZadanie 4: labirynt - liczby pierwsze i złożoneZadanie 5: kluczyki i kłódka - pierwiastkiZadanie 6: pocztówka z niewidzialnym zadaniem - procenty
Zarówno w skrzynce, jak i w butelce znajduje się połowa kodu qr. Dopiero, gdy obie grupy połączą swoje połówki kodu (korzystając z telefonu z dostępem do internetu) ukazuje się zadanie z rozwiązywania równań z informacją, że grupa, która jako pierwsza rozwiąże wszystkie przykłady poprawnie dostanie nagrodę główną - mapę do skarbu. Mapa jest pozornie pustą kartką - trzeba pomyśleć, by użyć latarki uv do odczytania tajnej wiadomości. Nagrodą jest satysfakcja z wygranej i przykładowe zadania na zbliżający się sprawdzian.
III. Podsumowanie
Nauczyciel zadaje pytania i moderuje dyskusję:
1. Jakie elementy dzisiejszej pracy ułatwiały wykonywanie zadań?2. Jakie elementy pracy utrudniały wykonywanie zadań?3. Czego się dziś nauczyliście?4. Czy taka forma powtórki jest skuteczna?