Scenariusz lekcji matematyki

Nauczyciel: Magdalena Olszewska

Klasa: 1 ele (szkoła branżowa I stopnia)

Temat: Kalorie się liczy

Cel ogólny:
- obliczenia praktyczne
- rozwijanie kompetencji kluczowych
- kształtowanie umiejętności miękkich
- edukacja prozdrowotna

Cele szczegółowe:
- obliczanie wartości kalorycznych posiłków
- dodawanie, mnożenie, proporcje - działania pamięciowe i pisemne
- Obliczenia związane z czasem

Rozwijane kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
- kompetencje informatyczne
- umiejetność uczenia się
- kompetencje społeczne i obywatelskie
- inicjatywność i przedsiębiorczość

Kształtowane umiejętności miękkie:
- spostrzegawczość
- uważność
- umiejętność pracy w zespole
- komunikatywność
- kreatywność
- zarządzanie czasem

Metody:
- pogadanka (wstęp)
- metoda aktywizująca: praca w grupach (część właściwa lekcji)
- burza mózgów (podsumowanie zajęć)

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, tablica tradycyjna, podręcznik, tabela kaloryczna z restauracji McDonald’s

Przebieg zajęć:

0. Przygotowanie sali przed lekcją

Na tablicy interaktywnej ustawiony jest fragment skeczu „biegi” kabaretu Paranienormalni dotyczący kaloryczności pączka. Ławki przygotowane są do pracy w grupach czteroosobowych.

I. Część wprowadzająca

Nauczyciel wita młodzież. Prosi uczniów o zajęcie miejsc przy stolikach czteroosobowych - w tym czasie sprawdza obecność. Pyta o zdanie odnośnie kabaretów - czy młodzież je lubi? Czy zna tą konkretną formację. Po krótkim wstępnie odnośnie fabuły całego skeczu - wspólnie oglądają fragment dotyczący pączków. Na podsumowanie pytania: czym będziemy się dziś zajmować? Co będziemy liczyć?


II. Część właściwa lekcji

Każda grupa dostaje skserowaną tabele kaloryczności z restauracji McDonald’s. Ma też przygotować podręcznik z tematem „Kalorie się liczy”, gdzie przedstawiony jest przykładowy dzienny jadłospis dla nastolatka. Na tablicy interaktywnej dostępna jest strona www.tabelekalorii.pl. Zadania grup na tą część lekcji:
1. Samodzielne ułożenie dziennego menu (cztery posiłki - śniadanie, obiad, podwieczorek/przekąska, kolacja) z produktów dostępnych w McDonaldzie
2. Przeliczenie kaloryczności każdego posiłku osobno i łącznej sumy dziennej.
3. Przeliczenie kaloryczności każdego posiłku z menu z podręcznika i łącznej sumy dziennej.
4. Porównanie kaloryczności obu jadłospisów.
5. Przeliczenie „zjedzonych” kilokalorii na godziny biegu ( 1h biegania spala średnio 350kcal) dla obu jadłospisów.
W czasie pracy grupy mogą korzystać w tabeli kalorii na tablicy, nie mogą korzystać z telefonów ani kalkulatorów. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy upewniając się jaki jest podział pracy członków zespołu - czy dzielą się posiłkami, czy jadłospisami; kto jest liderem, kto zapisuje propozycje i obliczenia grupy, czy polecenia są jasne, czy grupa widzi upływający czas. Jeśli padają pytania odnośnie obliczeń - naprowadza pytaniami pomocniczymi na właściwe podejście.


III. Podsumowanie

Grupy prezentują efekty pracy - ile kalorii ma ich menu z produktów McDonalds? Czy to porównywalna ilość do menu zbilansowanego? Jak długo trzeba by biegać, żeby to spalić? Czy coś ich zaskoczyło w czasie pracy? Co sprawiło największą przyjemność, a co kłopot?

Zdjęcie 1Zdjęcie 2

© 2024 ZS Nr 2 CKU
Realizacja: Wojciech Grabowski
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookies - przeczytaj więcej zaakceptuj